Suikerverslaving. Hoe kom ik er vanaf?

By | 06/11/2017




Als je merkt dat je constant gestrest en moe bent en de hele dag door verlangt naar snoep, wees dan gewaarschuwd.
Dit kunnen vroegtijdige aanwijzingen zijn van een traag werkende schildklier.
Een traag werkende schildklier kan onder andere leiden tot frequente hoofdpijn. Doordat de spieren niet de benodigde energie krijgen om voldoende te functioneren veroorzaakt dat spierspanningen. Overgewicht kan overigens ook oorzaak zijn regelmatig terugkerende hoofdpijn.

Experts raden dan ook aan om:

* Voldoende water te drinken.

* Geen of minimaal cafeïne te gebruiken.

* Kruidenthee i.p.v. gewone thee te drinken.

* Bewerkte voedingsmiddelen te mijden en te zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Maar ga altijd eerst langs bij je huisarts!

eengezondleven.be suikerverslaving

 

Schimmel-infectie

Als je de dag moeilijk kunt doorkomen zonder suiker of brood en je gebruikt één of meerdere antibiotica, kan het zijn dat je last hebt van een schimmelinfectie. Om te groeien en zich optimaal te kunnen vermenigvuldigen, voedt een schimmel zich met suikers. Dit betekent dat het verlangen naar suiker toeneemt en uw suikerverslaving intensiveert.

Als dit het geval is, nuttig dan zo weinig mogelijk suikers en cafeïne en ook hier geldt, raadpleeg altijd uw huisarts!

Menopauze  (P.M.S)

Heb je een verminderde seks drive, last van stemmingen en is je menstruatie cyclus onregelmatig of veranderd? Dan kunnen dit symptomen zijn van de menopauze.

Mensen die lijden aan P.M.S (premenstrueel syndroom), hebben meestal de week voorafgaand aan het begin van de menstruatie last van o.a. slapeloosheid, hoofdpijn, vermoeidheid en opvliegers.

In beide gevallen daalt het oestrogeen en progesteron niveau. In dit stadium loop je meer kans op insulineresistentie wat inhoud dat je verlangen naar suiker hoogstwaarschijnlijk flink zal toenemen . Dit maakt je moe en prikkelbaar.

Een echte behandeling tegen P.M.S is er vooralsnog niet. Gelukkig verdwijnen de klachten vaak na de overgang.

Onderstaand een aantal tips die je misschien kunnen helpen de bovenstaande klachten te verminderen.

-Eet kleine porties verdeeld over de dag.

-Drink voldoende water.

-Eet voldoende fruit en groente.
Denk hierbij ook eens aan een heerlijke groente of fruit smoothie!

-Probeer alcohol en koffie te vermijden.

eengezondleven.be suikerverslaving

Hoe verlaag ik de behoefte aan suikers?

Lees meer op de volgende bladzijde.

Vorige Volgende

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.